2024-06-13

Mokestinių ginčų komisijos narės Europos administracinių teismų teisėjų asociacijos organizuotame seminare diskutavo apie skaitmeninės rinkos keliamus iššūkius

Mokestinių ginčų komisijos narės Europos administracinių teismų teisėjų asociacijos organizuotame seminare diskutavo apie skaitmeninės rinkos keliamus iššūkius

Mokestinių ginčų komisijos (toliau – Komisija arba MGK) narės Gvida Ivanauskienė ir Vilma Vildžiūnaitė dalyvavo Europos administracinių teismų teisėjų asociacijos (AEAJ)  Mokesčių teisės grupės susitikime ,,Skaitmeninių rinkų apmokestinimo iššūkiai (sunkumai, problematika)“.

Susitikimo - seminaro metu Austrijos federalinio mokesčių teismo, Aukščiausiojo administracinio teismo, Federalinės finansų ministerijos ir mokesčių administratoriaus atstovai pristatė skaitmeninės ekonomikos iššūkius, problemas, naujausias iniciatyvas ES bei mokestinių ginčų praktikos aktualijas.

Susitikimo metu MGK atstovės su pranešėjais ir kitų ES valstybių teisėjais dalinosi skaitmeninių paslaugų bei produktų apmokestinimo atvejų patirtimi bei diskutavo kitais aktualiais klausimais.

Komisijos narės apibendrina, kad dalyvavimas tokio pobūdžio renginiuose ir dalinimasis įžvalgomis, ne tik leidžia pagilinti mokestines žinias, bet ir užmegzti dalykinį bendradarbiavimą su kitų valstybių ekspertais ir mokestinių bylų teisėjais, dalinantis informacija ir ateityje. Svarbu neužmiršti, kad nors vykdomos tarptautinės EBPO, ES iniciatyvos bei ESTT sprendimai ir išaiškinimai siūlo būdus ir priemones kaip efektyviai apmokestinti įvykius skaitmeninėje rinkoje, tačiau nuolat kintanti skaitmeninė aplinka atskleidžia vis naujas situacijas, keliančias naujų klausimų. Todėl Komisija rekomenduoja nuolat domėtis naujomis mokesčių iniciatyvomis ir ES teismų praktika, kuri padeda ir randant argumentus ar ginant asmenų teises mokestiniuose ginčuose.

Renginio dalyvių pabrėžta, kad skaitmeninė ekonomika, besivystančios naujos inovatyvios veiklos formos, nereikalaujančios realios buvimo vietos, kaip pagrindinio apmokestinimo koncepto, pajamas generuojančioje valstybėje, globalaus verslo nematerialaus turto perkėlimo į nulinio ar žemo tarifo apmokestinimo valstybes mastas bei išsiplėtusios galimybės dirbti nuotoliniu būdu komplikuoja apmokestinimo procesą.

Pranešėjai iš Austrijos federalinio mokesčių teismo pristatė Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) BEPS 15 Veiksmų planą, kurio tikslas – nustatyti bendras kovos su piktnaudžiavimu taisykles, sukurtas užkirsti kelią mokesčių bazės erozijai ir pelno perkėlimui. Kad minimalus standartas būtų laiku ir tinkamai įgyvendinamas, suformuotas visa apimantis valstybių įsitraukimas (angl. Inclusive framework), padedantis specialių peržiūrų būdu (angl. peer review) valstybėse vieningai įgyvendinti standartus. PVM srityje buvo pristatytos taisyklės, pagal kurias nustatoma elektroninių paslaugų ir kitų panašių paslaugų, susijusių su skaitmenine ekonomika, suteikimo PVM vieta, ir taikymo probleminiai aspektai bei nagrinėta aktualiausia Teisingumo teismo praktika.

Austrijos finansų ministerijos atstovas pristatė EBPO Visuotinės apsaugos nuo mokesčių bazės erozijos pavyzdinių taisyklių (toliau – GloBE taisyklės), susidedančių iš dviejų pagrindinių ramsčių, I ramsčio koncepciją. Pagrindinis I ramsčio tikslas – tai teisingas apmokestinimo paskirstymas tarp skirtingų jurisdikcijų, kuriose generuojamas didelių ir pelningų įmonių pelnas. Kadangi tokios įmonės net ir neįsisteigusios kitose valstybės generuoja pajamas iš tos valstybės rezidentų vartojimo, siekiama tokių įmonių pelną paskirstyti tarp atitinkamų pelną generuojančių valstybių. Taip pat diskutuota apie iššūkius skaitmeninės ekonomikos sąlygomis, kurie kyla PVM srityje, įgyvendinant BEPS bei naujausias ES iniciatyvas PVM srityje. Pavyzdžiui, nuo kitų metų pradedamos taikyti Direktyvos 2006/112/EB 53 straipsnyje įvedamas aiškumas dėl virtualaus dalyvavimo renginiuose taikant paskirties ,,verslas verslui“ principą. Be to, paslaugų, susijusių su veikla, kuri yra transliuojama internetu ar yra kitaip užtikrinamas jos prieinamumas virtualiai (kultūros, sporto, meno, švietimo, pramogų ar pan. ), suteikimo PVM vieta nustatoma pagal vartotojo vietą. Pagal sistemą, kai paslaugų teikimas apmokestinamas paskirties valstybėje narėje, paslaugų teikėjams nėra naudinga būti įsisteigusiais mažesnį PVM tarifą taikančioje valstybėje narėje. Svarstyta ir apie ateities pasiūlymus, kurie siejami su PVM registravimosi supaprastinimu, reikalavimais dėl elektroninių sąskaitų bei platformų pripažinimo tiekėjais.

Teismų atstovų buvo pristatyta teismų skaitmenizacijos situacija ir numatomos tobulinimo kryptys. Elektroninė teismų sistema užtikrina įvairias paieškų galimybes, patogias atskirų duomenų rinkimui, pateikia automatinį bylų nuasmeninimo įrankį (nuasmeninamos tiek fizinių, tiek juridinių asmenų bylos). Atskiras dėmesys buvo skirtas Austrijos fiskalinės dokumentacijos duomenų sistemai  FINDOC ir Elektroninės bylų paskirstymo sistemai DIVA.

Kovos su sukčiavimu tarnybos atstovas pristatė skaitmeninės erdvės mokestinių ir ne tik nusikaltimų identifikavimo galimybes.  Nors veikla prie pavienio kompiuterio atrodo anonimiška, tačiau palieka daug įvairiausių pėdsakų, kuriuos sekant, galima atsekti ir piniginių transakcijų ar teikiamų paslaugų pėdsakus. Vienas svarbiausių pėdsakų – IP adreso identifikavimas, tačiau yra ir kitų asmenų identifikavimo būdų. Pavyzdžiui, ,,blockchain“ principas leidžia identifikuoti atskirus jungiamuosius „blokus“ ir jų grandinę, bei taip nustatyti sandoryje dalyvaujantį asmenį.